Hazır Giyimde “Dijital Ürün Pasaportu” Zorunluluğu Başlıyor

> Hazır Giyimde “Dijital Ürün Pasaportu” Zorunluluğu Başlıyor
Avrupa Birliği’nde satılan ürünlerde, Dijital Ürün Pasaportu  (Digital Product Passport) zorunluluğu, yakında yürürlüğe girecek . Bu pasaport , AB'nin döngüsel ekonomiye (CE) geçişinde, teknik temeli oluşturacak.
Haziran 2021'de yayınlanan Avrupa İklim Yasası, 2030 yılına kadar,1990 yılına kıyasla, net sera gazı emisyonlarını en az %55 oranında azaltmayı hedefliyor. Bu hedef doğrultusunda, toplumun ve ekonomideki tüm sektörlerin , üzerine düşeni yapması amaçlanırken , hazır giyim sektörü , batarya ve oyuncaklarla birlikte , düzenlemeden ilk etkilenen sektör olacak.
 
Dijital Ürün Pasaportu’nda  “Moda ve Hazır Giyim” Öncü Olacak
Moda ve hazır giyim endüstrisi, DPP uygulamasında önde ve merkezde olacak. "Hızlı Moda Kavramı " ile, 6 aylık sezon döngüsü , 15 güne inerken, sürdürülebilir olmayan bu akımın, çevre üstündeki etkisi de yıkıcı oldu. AB'nin sürdürülebilir ve döngüsel tekstil stratejisiyle moda markaları, DPP' un
ilk uygulayıcıları olacak. Ham madde seçimi, üretim, paketleme, tedarik zinciri yönetimi, teknik alt yapının sisteme uygun hale getirilmesi gibi konularda, moda markaları yaklaşımlarını değiştirecek.
 
DPP Neden Önemli ?
Avrupa Birliği, DPP girişiminden önce de , sürdürülebilirlik çabalarında başı çekti ancak düzenlemeler ağırlıklı olarak AB ülkelerini ilgilendiriyordu. DPP girişiminde ise , Avrupa pazarına mal sürmek isteyen, tüm küresel markalar ve bu markalara üretim yapan, alt tedarikçi ve ham madde üreticileri düzenlemelerden etkilenecek. Küresel tedarik zincirinin parçası olan tüm endüstriler (örneğin madencilik ve pamuk endüstrisi ) operasyonlarını değiştirmek zorunda kalacak.
Ürünlerini AB pazarına dahil etmeyi amaçlayan tüm markalar, ürünlerine benzersiz dijital kimlik atamak ve buna bağlı olarak, şeffaf veri aktarım için gerekli, teknik düzenlemeleri yapmak zorunda kalacaklar . Avrupa Birliği içinde , DPP girişiminin başarılı olup olmaması,  “Küresel ürün Pasaportu” na geçişin de kaderini belirleyecek.
 
 Ürünlerde Neler Mecburi Olacak ?
Ürünler , kullanışlı , tamir edilebilir, tekrar kullanılır ve güncellenebilir olmalı
Ürün içeriğinde döngüselliği, geri dönüşümü  etkileyen maddeler bulunmamalı
Yeniden üretime müsait olmalı
Enerji ve kaynaklar verimli kullanılarak üretilmeli ve kullanılmalı
Karbon ve çevre ayak izi ile ilgili kurallara uygun olmalı
 
DPP İle Markaların Kazanımları Neler Olacak ?
 
  Orijinallik doğrulamasını sağlayarak, sahteciliği önleyecek
 
  Konsinye ve  hedefli geri çağırma aktiviteleri kolaylaşacak
  Yetkisiz dağıtımı engelleyecek   Çocuk işçi ve zorla çalıştırma olmadığı kanıtlanacak
 
  Mevcut RFID uygulamalarını, merkezi sistemle birleştirecek
 
  Karbon ayak izi toplamı ve su tüketiminin ölçümünde, aşağıdan yukarı zincir kurulacak
  Tüketicilerin markalı sanal gardırobunu oluşturmasına izin verecek   Dağıtıma karbon ayak izi verileri dahil edilecek
  Tüketicilere yönelik, sadakat  ve müşteri programları oluşturmaya imkan verecek
 
  Malzeme içeriği ve geri dönüşüm için gerekli veriler, tedarikçilerle paylaşılacak
 
  E-Ticaret  şikayet ve iade süreçleri,                  etkin şekilde yürütülecek   RFID ile, geri dönüşümde daha kolay sıralama sağlanacak
 
  Malların sınır ötesi hareketine izin verilecek veya verilmeyecek   Giysinin geri dönüştürüldüğü veya yeniden kullanıldığına dair geri bildirim alınarak, sürdürülebilirlik çabaları kanıtlanacak
 
  Ürün soyağacı takibiyle, 2.el pazarı artacak ve kolaylaşacak
 
  Üründe iddia edildiği oranda, geri dönüşümlü malzeme kullanıldığı ispat edilecek
  Devlet mevzuatına uyum kolaylaşacak   Müşterileri, geri dönüşüm ve sürdürülebilirlik konusunda teşvik edecek
 
 
Teknik Olarak Sistem Nasıl İşleyecek?
Teknik olarak , ürün etiket ve ambalajları üzerinde, QR kod , RFID çip veya ikisinin birlikte kullanıldığı etiketler kullanılacak. Dijital kayıtlar fiili olarak bu etiketlere gömülecek. Dijital veri, ürünün kullanım ömrünün sonuna kadar erişilebilir kalacak. Kayıtlar, AB yetkili mercilerinin belirleyeceği merkezlerle paylaşılacak, veri akışı şeffaf ve sürekli olacak.
Nihai tüketiciler veya kontrolle görevli yetkililer, QR kodu veya RFID çipi , mobil ve endüstriyel cihazlarla tarayarak,  belirli ürün için eksiksiz ve güncellenmiş ürün pasaportunu gösteren, çevrimiçi bir sayfaya yönlendirilecek.  
 
Ön Hazırlık Nasıl Olmalı ?
Dijital kayıtlar çiplere gömülecek dedik. Peki bu veriler nasıl toplanacak, nasıl yorumlanacak ve nasıl aktarılacak. Elbette şirketlerin, gerekli verileri harici ürün pasaport sistemlerine aktarmak için, öncelikle kendi dahili ürün pasaport sistemlerini oluşturmaları gerekecek.
DPP konseptinin işe yaraması açısından , şirketlerin ürünleri hakkındaki tüm verileri AB'ye raporlamak ve ek izlenebilirlik verileriyle birleştirmek için , merkezi veri havuzları oluşturmaları gerekecek.
 
Kurumsal düzeyde dijital ürün pasaportları nasıl çalışacak?
DPP'u uygulamaya koymak için , üretilen ve dağıtılan ürünlerle ilgili tüm verileri toplamaya yönelik, teknik çözüm gerekecek.Tüm fiziksel bileşenlere ve malzemelere benzersiz dijital kimlikler (UID'ler) atanarak, tüm tedarik zinciri yolculuğu ve yaşam döngüsü boyunca, ürünle ilgili herhangi bir konu olduğunda veriler toplanıp, UID ile ilişkilendirilecek.
Bu benzersiz kimlik;  RFID etiket ,QR kodu veya ikisinin kombinasyonu ile web URL'sine dahil edilecek. Linkteki veri ile ürününün  DPP'u görüntülecek ve verilere ulaşılacak. DPP, üretimden sonra canlı tutularak, ürünün tüm yaşam döngüsü boyunca güncellenecek.
DPP, tedarik zincirinden gelen bileşen ve malzeme izlenebilirlik verilerini, üretim verileriyle birleştirecek ve her bir ürün alfanümerik bir tanımlayıcı ile işaretlenecek. Bu tanımlayıcı, üretilen ürün başına veya ürün grubu başına benzersiz olacak.
 
Özetle;
AB dijital ürün pasaportu yürürlüğe girecek ve dünya çapındaki tüm üreticileri etkileyecek .
Pek çok şirket getireceği faydalar açısından,  zorunluluğu fırsat olarak görmeye ve hazırlıklara başladı. Marka , alt tedarikçi ve ham madde üreticilerini, topyekün ilgilendiren teknik bir konu olduğundan , uyum çalışmalarının bugünden başlaması kaçınılmaz.
Makalenin tam metnini canan.eser@egen.com.tr’ den talep edebilirsiniz
 
Canan Eser
Egen Barkod Etiket Genel Koordinatörü